(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 8.538 | 777 | -794 | -8.568 |
Vermeerderingen | 6.454 | 7.638 | 6.667 | 7.567 |
Verminderingen | 13.613 | 9.209 | 14.441 | 8.394 |
Stand per 31 december | 777 | -794 | -8.568 | -9.396 |
Wat is het doel (wat willen we bereiken): spaarvoorziening vervangingsinvesteringen rioleringen en tariefsegalisatie.
Waarom (argumentatie) instellen: bij de riolering is volledige kostendekking uitgangspunt. Deze voorziening is een spaarvoorziening vervangingsinvesteringen rioleringen met als nevendoel een meer gespreide lastenontwikkeling (en daarmee tariefontwikkeling). De kosten die gemaakt worden ten behoeve van riolering worden gedekt door inkomsten rioolrechten.
De voorziening vertoont op totaalniveau een geprognosticeerd tekort van ruim € 9 miljoen in 2027. Op dit moment wordt het Water en RioleringsPlan (WRP) opgesteld, daarin zal een actuele financiële doorrekening plaatsvinden.
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 180 | 213 | 323 | 514 |
Vermeerderingen | 33 | 111 | 190 | 190 |
Verminderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand per 31 december | 213 | 323 | 514 | 704 |
Wat is het doel (wat willen we bereiken): voorkomen fluctuatie tarieven.
Waarom (argumentatie) instellen: bij de inzameling en verwerking van afvalstoffen is volledige kostendekking uitgangspunt. Deze voorziening is een egalisatievoorziening, waarop geen meerjarig onderhoudsplan van toepassing is. Het uiteindelijke jaarlijkse exploitatieresultaat wordt op nacalculatiebasis bepaald en aan deze voorziening toegevoegd of onttrokken. Een nevendoel van deze voorziening is het bevorderen van een gelijkmatig tariefverloop bij onregelmatige lasten.
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vermeerderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verminderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand per 31 december | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wat is het doel (wat willen we bereiken): opvangen verschillen waardering gronden.
Waarom (argumentatie) instellen: de RZG Grondbank Zuidplas is opgericht om strategische aankopen te doen in de Zuidplaspolder. De gemeente Gouda neemt voor 6% deel in de grondbank.
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 5.005 | 5.028 | 4.496 | 3.964 |
Vermeerderingen | 3.641 | 3.641 | 3.641 | 3.641 |
Verminderingen | 3.618 | 4.173 | 4.173 | 4.173 |
Stand per 31 december | 5.028 | 4.496 | 3.964 | 3.432 |
Wat is het doel (wat willen we bereiken): egalisatie meerjarenkosten groot onderhoud openbare ruimte.
Waarom (argumentatie) instellen: deze voorziening is bestemd voor de egalisatie van beschikbare middelen ter dekking van de kosten van groot onderhoud van de openbare ruimte (onder meer wegen, kunstwerken, water en groen) zoals is opgenomen in het Beheerplan GOVO.
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vermeerderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verminderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand per 31 december | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wat is het doel (wat willen we bereiken): nivelleren van uitgaven onderhoud Stationsgarage.
Waarom (argumentatie) instellen: deze voorziening is bestemd voor het nivelleren van uitgaven van planmatig onderhoud aan de Stationsgarage.
Ontwikkeling jaarrekening 2022: op aanwijzing van de accountant zijn er 4 onderhoudsvoorzieningen vrijgevallen in de jaarrekening 2022. De saldi van de voorzieningen zijn gestort in een bestemmingsreserve groot onderhoud, teneinde de lopende onderhoudsverplichtingen te kunnen dekken. In 2023 vindt een nieuwe inventarisatie en inspectie plaats. Na inspectie, actualisatie en analyse van de uitkomsten wordt aan de raad een nieuwe MJOP voorgelegd dat gebaseerd is op de gemiddelde behoefte in de jaren 2024-2063. Na besluitvorming kunnen de vaste dotaties en onttrekkingen aan de onderhoudsvoorzieningen worden hervat.
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vermeerderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verminderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand per 31 december | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wat is het doel (wat willen we bereiken): nivelleren van uitgaven voor groot onderhoud.
Waarom (argumentatie) instellen: deze voorziening is bestemd voor het nivelleren van de uitgaven verhuurdersonderhoud aan het schouwburgcomplex gelegen aan de Boelekade 67. Het meerjarenonderhoudsplan is vastgesteld door het college op 21 januari 2014.
Ontwikkeling jaarrekening 2022: op aanwijzing van de accountant zijn er 4 onderhoudsvoorzieningen vrijgevallen in de jaarrekening 2022. De saldi van de voorzieningen zijn gestort in een bestemmingsreserve groot onderhoud, teneinde de lopende onderhoudsverplichtingen te kunnen dekken. In 2023 vindt een nieuwe inventarisatie en inspectie plaats. Na inspectie, actualisatie en analyse van de uitkomsten wordt aan de raad een nieuwe MJOP voorgelegd dat gebaseerd is op de gemiddelde behoefte in de jaren 2024-2063. Na besluitvorming kunnen de vaste dotaties en onttrekkingen aan de onderhoudsvoorzieningen worden hervat.
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vermeerderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verminderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand per 31 december | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wat is het doel (wat willen we bereiken): nivelleren van uitgaven van planmatig onderhoud.
Waarom (argumentatie) instellen: deze voorziening is bestemd voor het nivelleren van uitgaven aan planmatig onderhoud aan gemeentelijk pandenbezit. Op 21 januari 2014 is het meerjarenonderhoudsplan vastgesteld door het college.
Ontwikkeling jaarrekening 2022: op aanwijzing van de accountant zijn er 4 onderhoudsvoorzieningen vrijgevallen in de jaarrekening 2022. De saldi van de voorzieningen zijn gestort in een bestemmingsreserve groot onderhoud, teneinde de lopende onderhoudsverplichtingen te kunnen dekken. In 2023 vindt een nieuwe inventarisatie en inspectie plaats. Na inspectie, actualisatie en analyse van de uitkomsten wordt aan de raad een nieuwe MJOP voorgelegd dat gebaseerd is op de gemiddelde behoefte in de jaren 2024-2063. Na besluitvorming kunnen de vaste dotaties en onttrekkingen aan de onderhoudsvoorzieningen worden hervat.
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 38 | 38 | 38 | 38 |
Vermeerderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verminderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand per 31 december | 38 | 38 | 38 | 38 |
Wat is het doel (wat willen we bereiken): bestemming geven aan projectsubsidie.
Waarom (argumentatie) instellen: op deze voorziening is geen meerjarig onderhoudsplan van toepassing. Deze voorziening heeft betrekking op een projectsubsidie die door de gemeente Gouda is ontvangen voor (de afkoop van) het beheer van de ecologische verbinding Steinse Groen voor 12 jaar (2020 tot en met 2031).
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 52 | 52 | 52 | 52 |
Vermeerderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verminderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand per 31 december | 52 | 52 | 52 | 52 |
Wat is het doel (wat willen we bereiken): bestemming geven aan legaat.
Waarom (argumentatie) instellen: op deze voorziening is geen meerjarig onderhoudsplan van toepassing. Deze voorziening heeft betrekking op een legaat dat door de gemeente Gouda als legataris beheerd wordt. Het legaat dient gebruikt te worden voor de aanschaf en het onderhoud van de pijporgel op de begraafplaats IJsselhof te Gouda. De aanschaf en het onderhoud van dit orgel zal worden uitgevoerd door de beheerder/eigenaar van deze begraafplaats. Op dit moment is niet bekend op welke termijn Yarden deze werkzaamheden gaat uitvoeren. Sinds 2020 maakt Yarden officieel deel uit van Dela en is Dela formeel de beheerder.
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 5.566 | 5.888 | 6.210 | 6.532 |
Vermeerderingen | 500 | 500 | 500 | 500 |
Verminderingen | 178 | 178 | 178 | 178 |
Stand per 31 december | 5.888 | 6.210 | 6.532 | 6.854 |
Wat is het doel (wat willen we bereiken): treffen van een voorziening voor het uitbetalen van pensioen aan gewezen wethouders.
Waarom (argumentatie) instellen: in tegenstelling tot deelnemers aan het ABP, vindt voor de Appa geen premieafdracht plaats van de gemeente aan een pensioenfonds. De pensioenen van de wethouders worden gefinancierd uit de begroting van de gemeente Gouda op het moment dat dit pensioen wordt uitbetaald aan betrokkene. Op grond van artikel 44 van het BBV dient een voorziening voor de pensioenaanspraken (voormalig) wethouders te worden gevormd. Ter financiering van de opgebouwde pensioenaanspraken en -rechten op (partner)pensioen van (voormalig) wethouders is de voorziening gevormd.
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vermeerderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verminderingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand per 31 december | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wat is het doel (wat willen we bereiken): nivelleren van uitgaven onderhoud Huis van de Stad.
Waarom (argumentatie) instellen: deze voorziening is bestemd voor het nivelleren van uitgaven van planmatig onderhoud aan het Huis van de Stad. De jaarlijkse dotatie aan deze voorziening wordt elk jaar aangewend voor de onderhoudskosten van dit pand, die gebaseerd zijn op de meerjarige technische onderhoudsplanning.
Ontwikkeling jaarrekening 2022: op aanwijzing van de accountant zijn er 4 onderhoudsvoorzieningen vrijgevallen in de jaarrekening 2022. De saldi van de voorzieningen zijn gestort in een bestemmingsreserve groot onderhoud, teneinde de lopende onderhoudsverplichtingen te kunnen dekken. In 2023 vindt een nieuwe inventarisatie en inspectie plaats. Na inspectie, actualisatie en analyse van de uitkomsten wordt aan de raad een nieuwe MJOP voorgelegd dat gebaseerd is op de gemiddelde behoefte in de jaren 2024-2063. Na besluitvorming kunnen de vaste dotaties en onttrekkingen aan de onderhoudsvoorzieningen worden hervat.
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 20.137 | 12.837 | 11.036 | 3.151 |
Vermeerderingen | 10.714 | 11.976 | 11.084 | 11.984 |
Verminderingen | 17.412 | 13.777 | 18.969 | 12.753 |
Stand per 31 december | 12.837 | 11.036 | 3.151 | 2.382 |